– Med Nimber har jeg funnet en aktør som kan gjøre hele jobben for meg

Da koronapandemien skylte inn over landet fikk Sopra Sterias facility manager, Einar Olsrud, enorme logistikkmessige utfordringer. For å sikre at alle avdelinger og konsulenter hadde utstyret de trengte var han avhengig av en fleksibel og pålitelig partner på frakt

Sopra Steria
Sopra Steria

Som landets ledende konsulentselskap innen digitalisering jobber Sopra Steria målrettet for å skape en mer bærekraftig fremtid. Daglig bidrar om lag 2000 norske medarbeidere i ulike roller til å hjelpe både private og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap.

Én av disse 2000 er Einar Olsrud. Som facility manager har han ansvaret for selskapets eiendommer i Skandinavia – med kontorer i Stockholm, København, Kristiansand, Drammen, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt avdelingen ved Byporten og hovedkontoret i Posthuset i Oslo.

– På godt norsk er jeg vaktmester, men jeg har også ansvaret for å sende varer mellom kontorene våre og ut til kunder og konsulenter. Det kan være alt fra markedsartikler til PC-utstyr, møbler og inventar, forteller Olsrud.

Logistikkmessig mareritt

Siden koronapandemien brøt ut våren 2020 har Olsruds arbeidshverdag vært en hektisk affære, med nye utfordringer som må løses på rad og rekke.

– Logistikkmessig har det vært et mareritt, konstaterer han.

Det å sørge for at Sopra Sterias mange utleide konsulenter har utstyret de trenger for å utføre oppdraget sitt er i seg selv ingen ny utfordring for Olsrud, men med ulike koronatiltak og påbud om hjemmekontor snakker vi helt andre volum av kontorstoler, pulter og PC-utstyr som må fraktes rundt til alle hjørner av landet.

– HR-messig og arbeidsmiljømessig er det kunden som har ansvaret for de innleide konsulentene, men til syvende og sist er det Sopra Sterias ansvar å sørge for at våre ansatte har riktig arbeidsverktøy. I tillegg drifter vi en del tjenester for våre kunder som gjør at vi må sende ut PCer, servere, nettverksutstyr og lignende, forklarer han.

– Vi har samarbeidet lenge med en av de større aktørene innen frakt, men med nye utfordringer merket jeg at vi trengte større fleksibilitet. Når det dukker opp en case kan jeg ikke vente en uke på å få kontakt med noen, og derfor var jeg avhengig av en samarbeidspartner som kunne vri seg om på femøringen og løse fraktutfordringene for meg.

Stor verdi i å ha en fleksibel partner på frakt

En slik samarbeidspartner fant han i Nimber, selskapet som står bak tjenesten Fraktbestilling.no. Olsrud hadde blitt tipset av en kollega om markedsutfordreren høsten 2019, og hadde allerede rukket å teste ut tjenesten litt da pandemien traff.

– Det fungerte veldig bra til tjenesten jeg skulle levere til mine brukere, men det var først da jeg fikk prøvd dem ut i praksis under pandemien at jeg virkelig forsto hva det er verdt å ha en fleksibel fraktpartner. Og, ikke minst, det å ha en personlig kontaktperson jeg kan ringe til ved behov, understreker han.

Olsrud eksemplifiserer ved å vise til en nylig forsendelse. Vanligvis legger han bare inn relevant informasjon i Nimbers intuitive bestillingsportal og velger det alternativet som passer ham best, men dette tilfellet var noe mer komplisert. Han skulle frakte åtte whiteboards med en lengde på 2,7 meter fra hovedkontoret i Oslo til kontoret i Stavanger og sende med noen bord tilbake til Oslo. I tillegg skulle noen møbler fraktes fra Stavanger til Trondheim.

– Da ringte jeg bare til min kontakt i Nimber, Håkon, og forklarte casen. Han kontaktet sitt nettverk, fant sjåfører og kom tilbake til meg med forslag til hvordan vi kunne løse det med levering fra A til B. Jeg valgte den beste løsningen for oss og Nimber tok seg av resten, uten at jeg måtte tenke noe mer på det, forteller han.

– Hvis jeg skulle gått ut og søkt i det store markedet for hver sånn case jeg har, spesielt slik situasjonen er nå, så ville det tatt altfor mye av tiden min. Med Nimber har jeg funnet en verdifull rådgiver som kan løse utfordringer for meg innen kort tid, og til en fornuftig pris. Og kan jeg stole på at det fungerer godt på begge sider av leveransen.

Bedre oversikt og innsikt i prosessen

Foruten å fremheve fordeler som fleksibilitet, problemløsningsevner og en personlig forbindelse, påpeker Olsrud miljøaspektet rundt valget av Nimber.

– Sopra Steria har et stort fokus på miljøaspektet, og vi må rapportere om eget fotavtrykk tilbake til eierne våre i Frankrike. Nimber er flinke til å fylle opp bilen med varer som tilfeldigvis skal i den retningen jeg skal, og det synes jeg er positivt.

Han opplever i tillegg at samarbeidet med Nimber har gitt ham mer nærhet til, og større innsikt i, hvordan fraktprosesseren fungerer.

– Når du blir innlemmet i løsningsforslagene, og selv kan avgjøre om du skal gjøre det sånn eller sånn, så får du jo også bedre oversikt hva som skjer. Hos større aktører kan man kanskje spore leveransen på nett, men du vet aldri helt hva som foregår. Kanskje jeg ønsker litt mer detaljstyring enn andre, men det passer i alle fall meg veldig godt at jeg har funnet en leverandører som kan levere tjenesten slik jeg ønsker, avslutter facility manager Einar Olsrud i Sopra Steria.