– Nimber fyller mange behov til en fornuftig pris

Stadig flere av Verket Interiørs kunder velger nettbutikken fremfor den fysiske forretningen. Med en eksplosiv økning i bestillinger og høye forventninger om rask og rimelig levering vokser også behovet for gode og fleksible transportløsninger

Verket interior
Verket interior

For interiørbutikken Verket Interiør har salget av møbler og interiør endret seg betraktelig de siste årene. En stadig større andel av kundene handler nå varer gjennom nettbutikken deres, fremfor å stikke innom forretningen i det sjarmerende jernverket på Bærums Verk.

– Vi har jo sett denne trenden øke gradvis en god stund, men det siste året, etter COVID, har det virkelig dundret til. Vi har hatt en eksplosiv økning i bestillinger, og opplever at folk flest ønsker å finne og handle varer uten å faktisk være i butikken, sier daglig leder Siri Eriksson.

Med langt flere bestillinger, og en økende andel av dem på nett, har også transportbehovet til Verket Interiør endret seg betydelig

Siri Eriksson
Daglig leder, Verket Interiør

Med langt flere bestillinger, og en økende andel av dem på nett, har også transportbehovet til Verket Interiør endret seg betydelig. Tidligere tilbød butikken kun levering i relativ nærhet til forretningen på Bærums Verk, men for å etterleve en voksende etterspørsel fra kundene fraktes nå flere varer ut i en større og større omkrets.

– Samtidig må vi tilpasse oss kunder som har stadig høyere forventninger og krav om at ting skal gå raskt og være rimelig. Hos noen av de største nettbutikkene vi konkurrerer mot, står budet på døra nærmest før kunden har rukket å legge inn kortdetaljene. Da må vi også oppfylle folks ønsker og forventninger når det kommer til frakt og leveringstid.

– Nimber er fleksible og alltid tilgjengelige

For å møte disse forventningene benytter Verket Interiør seg av en tredelt frakt- og transportløsning. For varer som skal kjøres ut direkte fra eksternlageret bruker de som oftest en fast innleid sjåfør tilknyttet lageret, og en del av forsendelsene gjøres gjennom en av de tradisjonelt store aktørene i transportmarkedet.

I tillegg benytter butikken seg av tjenestene til Nimber, selskapet som står bak portalen Fraktbestilling.no.

– Vi bruker Nimber mer og mer, fordi de fyller mange behov til en fornuftig pris. Vi bruker dem gjerne når vi skal sende ting som selges fra butikk og lageret her, og til varer som skal sendes litt lenger. Det fine med Nimber er at de kan frakte en veldig stor andel av våre varer. Ofte er det jo litt størrelse på tingene vi sender, og vi kan bruke Nimber til alt fra lanterner til spisestoler, lenestoler, solstoler og utemøbler, sier Eriksson.

– I tillegg er Nimber fleksible og alltid tilgjengelige. Vår egen sjåfør kan være fullbooket og har derfor ikke mulighet til å levere for oss, men med Nimber er det ytterst sjeldent at de ikke kan hente senest dagen etter.

Lettvint bestillingsprosess 

Verket Interiør begynte å bruke Nimber allerede da sistnevnte var helt i oppstartsfasen, men valgte å sette samarbeidet på pause fordi de opplevde at det krevdes for mye kommunikasjon for å sikre leveransene.

– For et par år siden kontaktet Håkon i Nimber oss igjen og ba om et møte. Der presenterte han deres nye digitale løsning, og vi ble såpass overbevist at vi valgte å gjenoppta samarbeidet, forteller Eriksson.

To år senere er det et valg hun er godt fornøyd med.

– Nå er det et helt annet “ball game”. Det er tydelig at Nimber har gjort store forbedringer hele veien, og med den digitale plattformen deres er bestillingsprosessen så lettvint som det kan gjøres. Det meste av forhåndsinformasjon ligger der allerede, så alt vi må gjøre er å putte inn kundeinfo og velge fraktalternativ. Det er en løsning alle kan klare, og man kan ikke gjøre det feil, konstaterer hun.

– Eller, man kan nesten ikke gjøre feil. Vi hadde faktisk en ansatt som la inn bestillingen feil, og bestilte frakt pr. møbel i stedet for kolli. Da ringte noen fra Nimber oss opp og spurte om ikke vi hadde gjort en feil, fordi forsendelsen ble så dyr. Sånt gjør jo at man stoler på folk, de kunne jo tross alt bare tatt imot den bestillingen.

– Skiller seg ut på personlig service

Foruten tilgjengelighet, fleksibilitet og en enkel og oversiktlig bestillingsprosess, er det særlig to ting daglig leder i Verket Interiør ønsker å fremheve når hun gir sin vurdering av Nimbers tjeneste.

– Først og fremst vil jeg si de skiller seg ut på personlig service. Den store aktøren vi bruker har tilsvarende gode avtaler og sånt, men jeg har vel aldri kommet i kontakt med et menneske der. Det er en umulig oppgave. Til sammenligning har jeg nærmest en “hotline” til Nimber. Det er sjelden jeg må benytte meg av den, men når man jobber med ting som dette er det veldig deilig å vite at man kommer gjennom til en person, sier hun.

Enkel prismodell gir mindre tap på frakt

Det andre hun trekker frem er den enkle og oversiktlige prismodellen som benyttes av Nimber og Fraktbestilling.no

– Når vi selger noe på nett er vi nødt til å si noe om hva det koster å frakte varen, og det er nesten alltid et tap for oss. Er det for dyrt er det ingen som gidder å kjøpe, og hos andre aktører får man fort tilleggsfrakt av forskjellige grunner, for eksempel om man har målt eller veid litt feil. Nimber er enklere å forholde seg til. De har en tydelig prismodell uten uventede tillegg, og ingen arresterer deg om vekten er en halv kilo feil. Det gjør at vi kan finne snittpriser å forholde oss til, slik at vi ikke taper for mye penger på frakten, påpeker Siri Eriksson.

– Dessuten synes jeg alltid det er gøy når grunderbedrifter utfordrer bransjer der et fåtall store aktører eier hele markedet, og det opplever jeg at Nimber har gjort, avslutter hun.